Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie?

Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie?

W badaniach konsumenckich często się podkreśla, że tzw. negatywne doświadczenia przekładają się na późniejsze decyzje. Dla przykładu, czekawszy długo na zamówienie w jednym sklepie internetowym, tracimy w ogóle zaufanie to e-handlu. Czy to przekłada się także na zachowania „pirackie”? Dobra kultury – które są obiektem ściągania ze źródeł nieautoryzowanych – mają to do siebie, że przed obejrzeniem filmu, przeczytaniem książki, czy przesłuchaniem płyty, nie umiemy powiedzieć, czy nam się spodoba. Skoro zawsze kupujemy kota w worku, to czy złe doświadczenie z przeszłości – zapłacenie za dużo – sprzyja w przyszłości zachowaniom pirackim? Czy jeśli uważamy ceny za przesadzone, bardziej jesteśmy sklonni pozyskiwać książki, płyty czy filmy z miejsc, o których wiemy, że to nie dystrybutor je tam umieścił?

Dzięki współpracy z Publio.pl, mogliśmy przebadać dużą grupę klientów tego sklepu z e-książkami. Mogliśmy zweryfikować, czy ich sklonność do pozyskiwania plików ze źródeł nieautoryzowanych (tak, tak, Bayesowskie serum prawdy) jest powiązana z wcześniejszymi doświadczeniami konsumenckimi. Naturalnie, że mamy zazwyczaj skłonność do usprawiedliwiania „niecnych” uczynków, ale czy jest w tym cokolwiek ponad prostą próbą wybielenia się? Zapraszamy do lektury!

Michał Krawczyk, Anna Kukla-Gryz, Joanna Tyrowicz
Digital piracy and the perception of price fairness

We focus on the relationship between pricing of cultural goods and willingness to download their unauthorized versions. Building on equity theory we propose that perceiving a price as overly high provides a self-justification for downloading content from unauthorized sources. In a large-scale online experiment on customers of a major e-book store we employ the Bayesian Truth Serum to induce truthful confessions of acquiring content from unauthorized sources. We confirm that self-reported downloading from unauthorized sources is associated with having experienced overpricing. We also relate it to endorsing relatively positive views on the role of file-sharing services and believing that ”pirate's” motives are relatively principled, while those of abstainers are rather pragmatic.

Source: iPiracy